Domain on verkkotunnus, jolla yksilöit verkkosivusi osoitteen. Kun luot uuden verkkosivuston, on sen osoite yleensä aluksi vaikeasti muistettava. Domain rekisteröinti mahdollistaa mm. .fi- tai .com -päätteen käytön. Näin muutat sivustosi osoitteen helposti muistettavaan muotoon.
Domainin rekisteröimistä suositellaan kaikille, ketkä haluavat sivustolleen liikennettä ja asiakkaidensa palaavan sivustolle uudestaan. Toki nettisivut toimivat ilman tiettyä osoitettakin, mutta se ei ehkä löydy niin helposti kuin miten se löytyisi hyvin helposti tunnistettavan verkko-osoitteen avulla.
Tällä sivulla saat tietoa domainin rekisteröinnistä, sen ostamisesta sekä vinkkejä oikeanlaisen, toimivan domainin keksimiseen.
Miten domain rekisteröidään?
Domainin voi rekisteröidä ostamalla sen palveluntarjoajalta. Itse ostaminen tapahtuu yleensä helposti ja ohjatusti. Domain ostetaan yleensä tietylle ajanjaksolle kerrallaan, esimerkiksi vuodeksi. Kun sama domain halutaan pitää jatkuvasti, tulee tilaus uusia ennen tilausjakson päättymistä.
Kun domain on ostettu ja aktivoitu, voi sitä käyttää jatkossa aina siirryttäessä sivustolle.
Domainin eli verkko-osoitteen ostajan velvollisuutena on hoitaa verkko-osoitteeseen liittyvät maksut ajallaan, jotta verkko-osoitus pysyy voimassa. Verkko-osoitteen haltijan tulee myös noudattaa domainiin liittyviä lakeja. Niinpä esimerkiksi .fi-päätteen käyttäjän tulee varmistaa, ettei domain loukkaa suojattua nimeä tai tavaramerkkiä.
Domainien hinnat vaihtelevat hyvin suurestikin eli vertailua kannattaa tehdä eri palveluntarjoajien välillä. Huomaathan, että pelkän domainin ostamisella et vielä saa toimivaa verkkosivustoa. Niinpä kotisivu tulee ostaa erikseen. Toisinaan palveluntarjoaja saattaa tarjota paketin, joka sisältää kaiken: kotisivut, sähköpostin sekä domainin.
On hyvä tietää, että vaikka olisitkin ostanut domainisi tietyltä palveluntarjoajalta, voi palveluntarjoajaa vaihtaa tulevaisuudessa. Näin voidaan toimia esimerkiksi löydettäessä enemmän mieluisan palveluntarjoajan, jonka hinnat ja muut ominaisuudet vastaavat enemmän toiveitasi.
Vinkkejä hyvään domainiin
Domainin eli verkkotunnuksen nimeä kannattaa miettiä ajatuksella. Domain on osa brändäystä ja niinpä sen kannattaa olla mahdollisimman helppokäyttöinen ja hyvin muistettava.
Yhtenä sääntönä erikoismerkit kannattaa suosiolla jättää pois. Viiva saattaa joissain tapauksissa sopia brändiin, mutta kaikki erikoismerkit vaikeuttavat kuitenkin verkko-osoitteen muistamista. Osoitteen ei kannata myöskään olla liian pitkä. Liian monta peräkkäistä sanaa vaikeuttaa osoitteen lukemista ja kirjoittamista.
Verkko-osoitteen kannattaa olla helposti lausuttavissa ja ymmärrettävissä puheesta. Liian vaikeaselkoisesti kerrotun osoitteen kirjoitusasu saatetaan ymmärtää väärin, jolloin verkkosivustolle ei välttämättä löydetä helposti.
Toisinaan voi olla hyvä idea luoda domain tietystä aihealueesta, kuten myytävistä tuotteista yrityksen nimen sijaan. Näin sivusto löytyy helposti, kun hakukentässä käytetään haluttua tuotetta. Jos on aikomus ottaa tulevaisuudessa myyntiin erilaisia tuotteita, voi olla hyvä idea ostaa valmiiksi useita eri domaineja. Näin esimerkiksi koiran pantoja myyvä yritys voi ostaa valmiiksi kissojen tai vaikkapa lintujen tarvikkeille sopivia verkko-osoitteita. Näin osoitteita ei ehditä varaamaan ja ne pysyvät saatavilla.
Ennen päätöksentekoa kannattaa varmistaa, ettei haluamasi verkko-osoite ole varattu. Tämä kannattaa tehdä jo hyvissä ajoin ennen verkkosivuston suunnittelua. Domain rekisteröinti onnistuu jo ennen yrityksen perustamistakin.
Mikä domain-pääte kannattaa valita
Domain-pääte kannattaa valita sen mukaan, kuinka laajaa kohdeyleisöä sivuston on tarkoitus palvella. Jos tarkoitus on palvella vain Suomen sisällä asuvia, on .fi-pääte luonnollinen valinta. Se kertoo samantien mahdolliselle lukijalle kyseessä olevan suomalainen sivusto. Muita yleisiä päätteitä ovat .com ja .net.
Maakohtaiset domain-päätteet tunnistaa siitä, että ne muodostuu aina kahdesta kirjaimesta. Päätteisiin liittyy aina rajoituksia, kuten se, että tietyt päätteet ovat saatavilla vain yhden maan asukkaille tai yrityksille, jotka on rekisteröity kyseisessä maassa.
Päätteen valintaan voi vaikuttaa myös tarjottava palvelu. Esimerkiksi suomi-englanti kääntäjä voi luonnollisesti valita sivustonsa päätteeksi suositun .com-päätteen. Tämä kertoo sivuston kävijälle, että palvelua tarjotaan myös Suomen ulkopuolella.
Yleisimpien päätteiden lisäksi on olemassa pitkä liuta muitakin päätteitä. Niinpä esimerkiksi valokuvaajan on mahdollista ostaa verkkosivustolleen .photo-päätteen. Toinen esimerkki hieman poikkeavasta päätteestä on turvallisia nettikasinoja vertaileva nettikasinot.media. Tässä domainissa osoite kertoo samantien lukijalle, mistä on kyse.
Domainia ei kannata ehkä valita hetken mielijohteesta, vaan on fiksua miettiä asioita etukäteen. Onko tarkoitus ottaa tulevaisuudessa uusia aluevaltauksia? Mikä on omaa kohderyhmää? Halutaanko sivustolle houkutella kävijöitä myös muista maista vai onko tarkoitus antaa mielikuvaa, että sivustolle ovat tervetulleita varsinkin suomalaiset kävijät? Vaikka tällä hetkellä palvelisitkin vain suomalaista kohdeyleisöä, vain yhdellä aiheella, ei tulevaisuutta voi kuitenkaan ennustaa.